Jak se vyvíjel razítkářský trh u nás, po roce 1990?
V Československu (do roku 1990), byla dodací lhůty výroby razítek např. u Výrobního družstva Znak, dnes již neuvěřitelných 12 měsíců. Velký pokrok ve výrobě razítek nastal příchodem počítačové sazby, tekutých polymerů a hlavně laserové výroby razítek, kdy výroba jednoho razítka zabere pár minut.
Největším výrobcem razítek v ČR se ihned po roce 1990 stala naše firma Tibor Sedin razítka, svůj náskok před konkurencí si udržela až do roku 2006, kdy byla prodána. Do této doby jsme vyrobili více jak 3 miliony razítek. Tomu, mimo jiné, pomohlo i to, že jsme byli vždy specialisty a vždy jsme se obloukem vyhýbali produktům Microsoft a manýrám manažerů korporací.
Na počátku však výroba razítek nebyla vůbec jednoduchá. Před nástupem počítačové sazby v 90. letech, se razítka vyráběla z ruční nebo strojové sazby. Počátkem ledna 1990, jsem navštívil vídeňského výrobce pana Eichengera a od něho získal tehdejší know-how na výrobu razítek, kde základem byla stále ještě ruční nebo strojová sazba (vice zde), novinkou oproti starším technologiím bylo to, že sazba se tlakem a teplem vtlačovala do matric, do kterých se vulkanizovla razítková guma. V té době, kdy byla po razítkách obrovská poptávka, vyžadovala práce razítkáře obrovské pracovní nasazení - výroba razítek vyžadovala spoustu času a námahy (řešili jsme to tehdy prací často až do rána a o sobotách a nedělích). Velkým osvobozením pro nás byl nákup počítačů (první MacIntosh II jsme měli v roce 1991) a technologie pro výrobu razítek fotocestou. Zprvu jsme začaly vyrábět polymerová razítka, ale vzhledem k tomu, že jsme znali kvalitu gumových razítek, brzy jsme přešli na sice složitější a dražší technologii vulkanizace, kdy meziprodukty byly počítačová sazba přenesená na film, tvrdý polymer a opět původní matrice do ktrých se lisem vulkanizovala guma. V roce 1993 jsme si pořídili 1. laser pro výrobu razítek, tato převratná technologie, kdy je do gumy laserem vygravírován reliéf razítek, zásadně změnila technologii výroby razítek.
V mezidobí se pokoušela prosadit i technologie předbarvených razítek (dodnes používaná hlavněv Asii) a flash technologie (viz dále).
V polovině roku 1990 vstoupila na trh firma Trodat a tak mohli čeští a slovenští razítkáři začít nabízet samobarvicí razítka, novou technologii, jež zcela zatlačila s minulostí spjatá razítka s dřevěnou rukojetí. Konkurenční Colop vyrobil první kulatá samobarvicí razítka a tak se postupně na trhu začaly objevovat samobarvicí razítka nejen v klasických formátech.
Je pravdou, že název Trodat byl synonymem pro veškerá samobarvicí razítka, objektivně je však nutné konstatovat, že firma Colop je dodnes průkopníkem (smysluplných) inovací a nabízí podstatně širší sortiment. Manažeři Trodat se sice pokoušeli přijít s několika novinkami, byl to např. sytém MCI (vícebarevný otisk razítek), který však trvale zůstává na samém pokraji zájmu konečných uživatelů razítek. Kvalita razítek Trodat se během posledních 10 let, oproti kvalitě razítek Colop, "vypracovala" na úroveň kvality produktů microsoftu. Dnes se firma Trodat prezentuje sloganem "CREATING ORIGINALS", který je však současné realitě velice vzdálen (viz zdařile nepovedená kopiie zde).
Završením (zatím) "kultury" kvality razítek je uvedení indických razítek Trodat Printie, zaostávají kvalitou i za taiwanským výrobcem razítek Shiny, si nelze vysvělovat jinak, než zoufalý pokus, udržet se za každou CENU na trhu. Chybí-li nový produkt, změňme alespoň barvu řady Professional na barvu konkurenčního výrobku, další z opravdu originálních nápadů.
V posledních letech je neúspěch na trhu razítek často omlouván poklesem spotřeby razítek (zejména od marxistických, rádoby kapitalistů) . Podle našich poznatků, se však změnil pouze poměr prodeje textových desek a kompletních razítek a logické přerozdělení trhu dané navýšením prodeje razítek Colop. Vycházíme-li z původních počtů výroby razítek v ČR 3000 ks razítek denně, mohlo dojít maximálně k 10% snížení spotřeby. K zastírání neschopnosti nepomůže ani PR, či zcela neprofesiální zpětná vazba od firem řízených manažery.
Pokud tedy dochází k trvalému a progresivnímu poklesu prodeje razítek Trodat, neznamená to že stejným způsobem zaostává prodej razítek ostatních značek. Zoufalé šíření zpráv o poklesu prodjeje razítek může některé neinformované výrobce (často svázané nesmyslnými exkluzivními smlouvami) demotivovat, což jen přispívá k rozmělnění trhu - vzniku dalších (často amatérských) výrobců razítek. Není nutno podléhat zhoubné megalománii a následovat ji v postupném vyklizení trhu.
Koncem léta bude na trh uveden nový model kapesního razíka Colop Pocket, jedná se o zcela přepracovaný systém i design kapesního razítka.
Jako 1. globální výrobce v EU zavedla firma Colop výrobu CO2 neutrálních razítek Green Line a razítek Microban s antibakteriální úpravou povrchu. Vyrábí také razítka Liquid Wood, jež jsou vyrobena z Ligninu, odpadu vznikajícím při výrobě papíru.
Novinkou je umísťování QR kódu v razítku, kdy údaje razítka jsou chytrým telefonem načteny a lze je jednoduše uložit do kontaktů.
Flash technologie EOS Colop přinesla do oboru několik novinek, mezi které patří bezproblémový otisk inverzní grafiky a také největší formát samobarvicího razítka v XXL velikosti 121 x 89 mm. V současnosti je k dispozici 41 typů v obdélníkových, čtvercových a kulatých tvarech, včetně velikosti XXL 121 x 89 mm a také varianty kapesní Mouse a Pocket, včetně propisovacích tužek s flash razítkem. Unikátní je také řada EOS Express, kdy razítko plnohodnotně tiskne do 15 minut od jeho zhotovení.
Dle našeho názoru, bude v razítkářském oboru převratným, uvedení poslední generace Colop Printer a Colop Pocket Plus. Kromě futuristického designu, přináší zcela nové prvky (například individualizace Image kartičky), jež ocení nejen konečný zákazník. Zatím nikdy se u nového modelu razítek, neobjevilo tolik novách prvků, jako u nové řady razítek Printer od firmy Colop. Lze tedy předpokládat, že bude vřele přijata nejen zákazníky (konečnými uživateli), ale i výrobci razítek, kteří dosud (pro nás často z nepochopitelných důvodů), setrvávali u konkurence.
Jsme také zvědavi, kolik křečovitých "originálních" kopií nového Printeru se objeví. Pro manažerské "hlavy", to bude jistě tvrdý oříšek, uvidíme, jak se se s ním vypořádají, smlouvy a neonové barvy už asi stačit nebudou...